親指時代 ~マーケッターのターゲットはスマホユーザーしかない~

Shujo
タブレットを使う赤ちゃん
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あっという間に2016年になりました(ってかもう2月だ)、信じられないほど時間が経っていると感じます。あと一年で僕は30歳になります。初めて日本に来たのは18歳の頃だけど、昨日みたいな感じがします。

この12年間の中で世界が変わり過ぎました。18歳の頃、日本のすごいと思ったことは皆がガラケーを持っていたこと。見たことがないカッコイイ携帯を持ち歩いてた。自分はまだ10個のSMSしか保存できない古い携帯だった。10年後には、日本人も世界中の人々もスマホを持つようになりました。iPhone 4, 4s, 5, 5s, 5c, 6, 6s, もうすぐ7も出る、そしてアンドロイドや他のメーカーも沢山あります。
親指だけで何でもできる時代になりました:電話・メール・検索・買い物・ゲーム等々。知らない世界のロマンもなくなりました。誰もがスマホでワンクリックでハマる!これはマーケッターの大チャンス。

もちろん若者が一番携帯電話を使っているけど、ビデオと音楽以外はどんな年齢でも様々なことで携帯電話を使っています。

Mobile Usage by Age Group

Source: Pew Research Centre Survey (Nov 2014)

このことを考えていて、スマホの情報を調べました。Forbesのサイトで「Fifty Essential Mobile Marketing Facts」(50個のモバイルマーケティングファクト)という記事をみつけました。
MCラボを読んでいる人のために、その記事を翻訳します。以下をご覧ください。

• 91 percent of adults keep their smartphones within arm’s reach. (Source: Morgan Stanley) Guilty as charged.
91%のユーザーが手の届く距離にスマホを置いています。(自分も必ず目の前にある。)
• Even more important to entrepreneurs: 9 out of 10 mobile searches lead to action. More than half lead to sales. (Source: SearchEngineLand) Stunning.
モバイルでの検索の10分の9がアクションにつながり、半分以上は販売にまでつながります。

これはこれは、すごいじゃないですか?
さって、50個のファクトです!

Fifty Essential Mobile Marketing Facts

1. There are 6.8 billion people on the planet at present. 4 billion own mobile phones. (But only 3.5 million use a toothbrush. Oy!) Source: 60SecondMarketer.com.
地球には6.8億人います。そのうち4億人が携帯電話を持っています(3.5億人だけが歯ブラシを持ってる。おい!)2. As noted 91 percent of adults have their smartphones within arm’s reach. And that was as of 2007. I would wager the sum is closer to 100 percent now. (Source: Morgan Stanley)
先に述べたとおり、91%のユーザーが手の届く距離にスマホを置いています。それは2007年のデータなので、今はもっと100%に近くになっているのではないでしょうか。

3. Twenty five percent of Americans use only mobile devices to access the Internet. (My 19-year-old son is one of them.) (Source: GoMoNews.com)
25%のアメリカ人が、携帯端末でしかネットを使いません。(記事のライターの19歳の息子はその一人。)

4. There are 5x as many cellphones in the world as PCs. (Source: ImpigoMobile)
世界のスマホの数はパソコンの数の5倍あります。

5. 82 percent of U.S. adults own a cellphone. (Source: Pew Reports 2010)
82%のアメリカの大人がスマホを持っています。

6. There are 271 million mobile subscribers in the U.S. alone.
アメリカだけで2億7,100万人の携帯加入者がいます。

7. 51 percent of U.K. mobile subscribers have a smartphone. 49 percent of U.S. mobile subscribers own a smartphone. On this front, at least, the British have the Americans beat. (Source: MobiThinking.com)
UKの51%はスマホを持っています、アメリカの場合は49%。(※2013年のデータで、これは増えてると思います。)

8. Brands using SMS successfully reach 95 percent of smartphone and non-smartphone users. (Source: GoMoNews.com)
ブランドのSMSがスマホユーザーと非スマホユーザーの95%へのリーチに成功します。

9. 90 percent of text messages get read within 3 minutes of delivery. (Source: ImpigeMobileStrategy.com, 2011)
90%のメッセージが3分以内に読まれています。

10. As earlier noted, 9 out of 10 mobile searches lead to action. More than 50 percent lead to sales. (Source: SearchEngineLand)
モバイルでの検索の10分の9がアクションにつながり、半分以上は販売にまでつながります。

11. Here’s a golden gem: Mobile perform 4-5x better than online ads for key metrics such as brand favorability, awareness and purchase intent. (Source: Neilson Study, 2012)
これは金の宝石です。ブランドの好感度、認知度と購入意向などの主要指標において、モバイルはオンライン広告の4~5倍のパフォーマンスです。

12. 37 percent of people who check in with a service like FourSquare do so from Android. 34 percent check in from the iPhone.
FourSquareのようなチェックインサービスを使っているユーザーは37%がアンドロイド、34%がiPhoneユーザーです。

13. 70 percent of mobile searches lead to action within one hour. (It takes a full month for the same percentage of desktop users to catch up.) (Source: MobileMarketer.com)
70%のモバイルでの検索が1時間以内にアクションにつながります。(パソコンの場合は同じパーセンテージになるのに1ヶ月かかります。)

14. 40 percent of mobile users have admitted looking up information about a t.v. program at the same time they were watching the show. (Source: ImpigeMobileStrategy.com, 2011)
テレビ番組を見ながら、40%のモバイルユーザーがその番組情報を検索します。

15. 74 percent of people use their mobile phone to help them while shopping, with 79 percent making a purchase as a result. (Source: ImpigeMobileStrategy.com, 2011)
買い物しながら74%の人が携帯電話で調べ、その中の79%が購入に至ります。

16. Cisco predicts an 18x increase in data usage from 2011 to 2016 as reported by FierceWireless.com.
Ciscoは、2011年から2016年のデータ使用が18倍に増えると予測しています。

17. Mobile coupons receive 10x higher redemption rates than print coupons. (Source: GoMobileBook.com)
モバイルでの償還率は紙のクーポンの10倍以上です。

18. The Weather Channel gets 600-700 percent higher click through rates on mobile display ads over desktop banners. (Source: MobileMarketer.com)
天気予報チャンネルは、デスクトップバナーからのモバイル広告で600~700%以上の高いCTRを獲得しています。

19. Total reach of Apple’s iOS (including iPhone, iTouch and iPad) exceeds the reach of Android by 59 percent. (Source: Comscore, April 2011)
アップルのiOS普及率は59%で、アンドロイドのリーチを超えています。

20. 16.7 million mobile subscribers (including 76 percent of all smartphone users) use local check in. (Source: Comscore)
1,670万のモバイルユーザー(全スマホユーザーの76%を含む)が、ローカルチェックインを使っています。

21. 81 percent of smartphone users have done product research from a smartphone, and 50 percent have made a purchase via their phone. (Source: Prosper Mobile Insights)
81%のスマホユーザーがスマホで商品を調べ、50%以上がスマホから買い物を完了しました。

22. 33 percent of U.S. mobile users prefer offers via text to mobile Web (21 percent), Apps 11 percent and voice mail (8 percent). (Source: DMA.org, 2011).
アメリカのモバイルユーザーの33%は、スマホのネット(21%)・アプリ11%・伝言8%での申し込みを好みます。

23. According to a February 2013 report by Mobile Marketer, however, a full 42.3 percent of consumers prefer SMS deals versus bar-code scans or push message coupons.
2013年2月のレポートによると、42.3%の消費者がQRコードやプッシュ通知といったSMS向けのお得な情報を好みます。

24. 50 percent of survey respondents report responding to a text offer. Of that same group, 32 percent have scanned a coupon via a QR code. (Source: Marketingcharts.com)
アンケート回答者の50%がテキストメッセージのオファーに返答すると答え、同じグループのうち32%はQRコードクーポンをスキャンすると報告しました。

25. 30 million consumers watch television content via their mobile phone. (Source: Nielson)
3千万人が携帯電話でテレビ番組を見ます。

26. Data from JumpTap STAT reports men are more inclined than women to click on ads. (Who knew?)
女性より男性の方が広告のクリック率が高い。

27. Apple iOS produces nearly double the click through rate (72 percent) of Android (41 percent). (Source: JumpTap.com)
アップルiOSのCTRは72%で、アンドロイドの41%の2倍近くあります。

28. 73 percent of smartphone users say they used the mobile web to make a purchase instead of using an app. (Source: JumpTap.com)
73%のスマホユーザーがアプリの代わりにスマホのネットで買い物をします。

29. In 2011, 43 percent of marketers used mobile technology and 25 perent planned to do so with only 15 percent having no plans to “go mobile” according to Unica.com. More recently in May 2013 a Constant Contact survey reported that a whopping 73 percent of marketers now use mobile. What a difference two years has made.
2011年には、43%のマーケッターがモバイルでのマーケティングを行っており、25%はこれから行うつもりで、そしてわずか15%だけはその予定がありませんでした。2013年には73%のマーケッターがモバイルマーケティングを行っています。たった2年で大きな違いです。

30. In December 2011, tablet and smartphone users spent 94 minutes with a mobile device, on average, but averaged only 72 minutes on the Web through other methods. (Source: Blog.flurry.com)
2011年12月には、ユーザーがタブレットとスマホに費やす時間は平均94分で、PCなどのその他の平均は72分でした。

31. According to a Mad Mobile News report on October 30, 2013, 40 percent of smartphone users currently reporting they’d scanned a code and purchased afterwards.
2013年10月のレポートでは40%のスマホユーザーがQRコードをスキャンして買い物をしました。

32. Time spent on mobile devices is largely dominated by online games (49 percent) and social marketing (30 percent), respectively.
携帯端末を使っている時間は、オンラインゲームが49%、ソーシャルマーケティングが30%です。

33. In 2013, mobile phones have overtaken PCs as the most common web access devices worldwide. (Source: Gartner.com)
2013年には、世界でもっとも一般的なネットアクセスはパソコンを抜いて携帯電話になりました。

34. “I’m oughta here.” 60 percent of mobile users expect a site to load in 3 seconds or less. 74 percent are willing to wait only 5 seconds for a site to load before leaving. (Source: Compuware.com)
60%のモバイルユーザーが3秒以内にサイトが読み込まれるべきだと思っています。74%はサイトが読み込まれるのを5秒しか待たずに離脱します。

35. 95 percent of smartphone users have used their phone to look up local information.
95%のスマホユーザーがローカル情報を調べるためにスマホを使っています。

36. After doing so, 61 percent called.
そこから、61%が電話しました。

37. And 59 percent visited.
そして59%が訪問しました。

38. When asked why they would scan a QR code, 87 percent of smartphone users said it was to access a coupon, discount or deal.
QRコードをスキャンする理由は、87%がクーポンや割引券や取引へのアクセスのためでした。

39. 42 percent of tablet users admit to using their tablet at the same time they’re also watching t.v. (Source: Nielson.com)
テレビを見ながら、42%のタブレットユーザーがタブレットを使っていると言います。

40. Not surprisingly, the majority of 25-34 year olds and 19-24 year olds (64 percent and 53 percent, respectively) now own smartphones.
驚くことではありませんが、25~34歳と19~24歳の過半数(それぞれ64%と、53%)がスマホを持っています。

41. 87 percent of mobile app downloaders have used Deal-of-the-Day sites like Groupon or LivingSocial. (Source: Nielson.com)
87%のアプリユーザーが”本日の取引”サイト(GrouponやLivingSocialなど)を使ったことあります。

42. Opportunity Alert: Adults spend 10.1 percent of their media time on mobile, but only .9 percent of ad spends are on mobile. (Source: eMarketer.com)
大人のメディア消費時間は10.1%がモバイルですが、モバイルでの広告はたったの0.9%です。

43. The average mobile campaign significantly outpaces online in ad awareness. (Source: DynamicLogic.com)
モバイルキャンペーンでの認知効果の平均はオンライン広告をしのぎます。

44. 16 percent of smartphone users have made a purchase because of a marketing message they received on a phone.
16%のスマホユーザーがスマホのマーケティングメールのおかげで買い物をしました。

45. And half of those who purchased made the purchase from the smartphone itself. (Source: ExactTarget.com)
その中で、半分はそのままスマホから購入しました。

46. One in 10 Americans have texted a charitable contribution from their phone.
10人に1人のアメリカ人がスマホからチャリティーに募金しました。

47. 256 percent of teens had doubled their mobile data consumption from 2010 to 2011, according to Nielson.
2010年から2011年までで、10代の256%はモバイルデータの利用量が倍になっています。

48. An Aug, 1 2013 WSJ report by Drew Fitzgerald reports the average teen 13 to 17 has burned through 1.2 GB of mobile data per month in 2013, which is 65 percent more than the average person, according to Nielsen.
ドリュー・フィッツジェラルドの2013年8月のWSJレポートによると、13~17歳の平均の10代ユーザーはモバイルデータを1ヶ月に1.2GB使用しており、ニールセンによる平均的な人の65%以上である。

49. In June, 2011, U.S. wireless subscribers outnumbered the entire U.S. population (bear in mind that many people have multiple subscriptions, covering phones, tablets and workplace devices through separate wireless deals).
2011年6月には、アメリカの無線加入者がアメリカの人口を超えました(多くの人が携帯電話やタブレット、職場のデバイスなど、複数契約を持っています)。

50. 93 percent of people who reviewed Go Mobile on Amazon gave it a 5 star review.
アマゾンのGo Mobileのレビューで93%が星5をつけました。

スマホシェアの拡大

50個のファクトは2011~2013年のデータなので、現在ではおそらくもっと驚くほどの数字になるでしょう。
スマホユーザーは毎年もちろん増えていますけど、たった5年間で1億ほども増えています。世界中に持ってない人がいなくなるので、スマホ広告は一番効果的になる可能性が高いのではないでしょうか?
(↓のグラフ参照:世界中のスマホユーザー数)

statista

Source: Number of smartphone users* worldwide from 2014 to 2019 (in millions) (c)statista(2016)

そして、日本の場合を詳しく見ると、スマホユーザーの割合が2012年から2015年で2倍に増えています。2018年には人口の6割がスマホユーザーになるという予測も出ています。

Smartphone user penetration in Japan from 2012 to 2018

Source: Smartphone user penetration in Japan from 2012 to 2018 (c)statista(2016)

周りの人たちはほとんどスマホを手に持っていますし、食事に行っても、遊びに行っても、必ず誰かが写真を撮ってSNSサイトにアップします。
この時代はマーケッター天国、ワンタッチで世界を手に入れられるかもしれません。

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Shujo
Hello Japan! I'm a Londoner living in Tokyo. You can find me quite easily as I am usually the tallest person in the building. New to this marketing lark, but I'll give it my best. Enjoy my bad Japanese blogs.
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